Nieuw waterdoepark in Zuiderzeemuseum

Het waterdoepark 'Waterwerken', een project van vier jaar, is deze zomer officieel geopend in het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum. Sinds kort herrijzen de vier voormalige Zuiderzee-eilanden Marken, Pampus, Wieringen en Urk als kleine stukjes land uit het lage water van het IJsselmeer.

Bezoekers kunnen in het nieuwe waterdoepark met bootjes de eilanden, met elk een eigen activiteit, verkennen. Het Zuiderzee-eiland Schokland is teruggekeerd op het land als speeleiland voor de allerkleinsten. Op Pampus staan twee waterkanonnen en op Wieringen ligt een schat verborgen. Het eiland Marken kan men gedeeltelijk laten overstromen en weer droogleggen en op Urk staat een picknicktafel.

Tussen het plein en het water ligt een 50 meter lange watergoot. Hier kan de bezoeker de kracht van water voelen door zelf de beweging en stroming van het water te regelen met verschillende ‘stroomprofielen’.

Project Waterwerken
Dankzij een schenking van de BankGiro Loterij in 2013 is het project Waterwerken gerealiseerd. Het idee voor Waterwerken ontstond ruim vier jaar geleden. Het museum koestert zijn ontstaansgeschiedenis en de wens van de bezoeker om interactief bezig te zijn. Waterwerken maakt Nederlandse geschiedenis en het erfgoed op een speelse wijze interactief en attractief voor het grote publiek.

Leukste uitje van Noord-Nederland
Het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen is dit jaar door de leden van de ANWB uitgeroepen tot Het Leukste Uitje van Noord-Holland. Het Zuiderzeemuseum wint volgens de ANWB-leden vanwege de bijzondere sfeer. Ook zijn zij erg te spreken over het personeel. Een reactie van een van de bezoekers: “De door de vele vrijwilligers in praktijk gebrachte oude ambachten brengt een tijd die voorbij is tot leven, een groot compliment aan deze vrijwilligers!”

Over Zuiderzeemuseum

Het Zuiderzeemuseum richt zich op de cultuur van het voormalige Zuiderzeegebied en het huidige en toekomstige IJsselmeergebied. In het buitenmuseum staan authentieke panden uit dorpen rondom de voormalige Zuiderzee. Hier komt jong en oud in aanraking met de Zuiderzeecultuur. Zo kunnen bezoekers een touw slaan, op bezoek bij Urker inwoners of mee-eten in het huishouden van 1920. In het binnenmuseum maken bezoekers kennis met kunst, cultuur en erfgoed van voor en na de afsluiting van de Zuiderzee. Ook is er een schepenhal vol historische boten.

Kenmerkend voor het Zuiderzeemuseum is dat het de cultuurhistorische collectie verrassend verbindt met hedendaagse kunst, vormgeving en design. In 2013 riepen bezoekers van beoordelingssite Zoover het Zuiderzeemuseum uit tot het beste museum van Nederland. www.zuiderzeemuseum.nl