Zuiderzeemuseum breidt uit met groot waterpretpark

Bouw gestart van nieuw familiepretproject in buitenmuseum

03 NOVEMBER 2014, ENKHUIZEN
Samenvatting
Vanaf mei 2015 kan jong en oud nog meer beleven in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. In het buitenmuseum komt de nieuwe attractie Waterwerken. Het waterdoepark laat kleine versies van de vijf voormalige Zuiderzee-eilanden Marken, Pampus, Schokland, Wieringen en Urk herrijzen. De bouw van het veelzijdige familiepretproject die zes maanden in beslag gaat nemen is officieel gestart. Algemeen directeur Stephan Warnik stak vandaag de symbolische eerste schop in de grond.

In het buitenmuseum realiseert het Zuiderzeemuseum de nieuwe waterattractie Waterwerken. Voor de uitbreiding ondervindt het buitenmuseum een grote verandering. Uit het lage water van het IJsselmeer ‘herrijzen’ vier voormalige Zuiderzee-eilanden Marken, Pampus, Wieringen en Urk als kleine stukjes land. Het Zuiderzee-eiland Schokland keert op het land terug als speeleiland voor de allerkleinsten. Bezoekers kunnen in het nieuwe waterdoepark vanaf mei 2015 met bootjes naar de eilanden hoppen, waterkanonnen schieten, vissen ‘uit de zee’ vangen, de kracht van water ervaren in 50 meter lange watergoot en picknicken.

Ontstaan van Waterwerken
De eerste ideeën voor Waterwerken zijn ruim vier jaar geleden ontstaan. Begin 2013 kreeg het Zuiderzeemuseum een schenking van de BankGiro Loterij, de cultuurloterij van Nederland. Mede daardoor konden Annemieke Diekman Landschapsarchitecten en Ontwerpbureau Carve aan de slag met het ontwerp. De firma’s Oosterhof Holman uit Grijpskerk, Polytechniek uit Hem/Venhuizen en Jora Vision uit Rijnsburg zijn officieel gestart met de concrete uitvoering van het project. Vanaf mei 2015 kunnen bezoekers genieten van het waterdoepark Waterwerken.

BankGiro Loterij
De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. Bijna 600.000 Nederlanders spelen mee. Zij maken kans op prijzen en steunen alle vormen van cultuur in Nederland: van molens tot concerten en van festivals tot musea. De BankGiro Loterij kon dankzij haar deelnemers uit de inleg in 2013 62,5 miljoen euro bijdragen aan cultuur in Nederland. Twee derde van dat bedrag gaat naar musea, molens en monumenten, zoals het Rijksmuseum, de Hermitage Amsterdam, Vereniging de Hollandsche Molen en het Fries Museum. Een derde gaat naar organisaties, zoals het Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting DOEN, die op hun beurt podiumkunsten, beeldende kunst, festivals, cultuurprojecten en concerten ondersteunen.

Citaten
"We zijn nu echt begonnen en het is spannend om de plannen, waaraan vier jaar is gewerkt, werkelijkheid te zien worden. Het is de grootste ingreep op het buitenmuseum sinds de officiële opening in 1983. De komende maanden gaan we hard aan de slag om onze bezoekers in 2015 iets extra’s te bieden. We kunnen in ieder geval niet wachten om deze waterattractie te openen in 2015. " Stephan Warnik, algemeen directeur Zuiderzeemuseum
Over Zuiderzeemuseum

Het Zuiderzeemuseum richt zich op de cultuur van het voormalige Zuiderzeegebied en het huidige en toekomstige IJsselmeergebied. In het buitenmuseum staan authentieke panden uit dorpen rondom de voormalige Zuiderzee. Hier komt jong en oud in aanraking met de Zuiderzeecultuur. Zo kunnen bezoekers een touw slaan, op bezoek bij Urker inwoners of mee-eten in het huishouden van 1920. In het binnenmuseum maken bezoekers kennis met kunst, cultuur en erfgoed van voor en na de afsluiting van de Zuiderzee. Ook is er een schepenhal vol historische boten.

Kenmerkend voor het Zuiderzeemuseum is dat het de cultuurhistorische collectie verrassend verbindt met hedendaagse kunst, vormgeving en design. In 2013 riepen bezoekers van beoordelingssite Zoover het Zuiderzeemuseum uit tot het beste museum van Nederland. www.zuiderzeemuseum.nl